Thursday 19 July 2012

Si tamak mengikut si buduh

This is sarcasm post. #LULZ

Hari ke hari, bulan ke bulan kita tunggu. Kita tunggu apa? Tunggu kerajaan bagi duit la. Kita manusia mana pernah puas. Pepatah selalu pernah berkata "orang tamak selalu rugi". Tapi lebih tepat sekarang "orang tamak selalu bernasib baik tak kantoi". Kali ni kita cerita pasal kes-kes orang tamak dekat Malaysia.

Terpandang 1 post dekat blog GAP. Dia cerita pasal bersuara. Bersuara sebab kita ada hak untuk bersuara. Bersuara sebab kita ada wadah untuk bersuara. Bersuara sebab kita dikurniakan akal dan kebolehan untuk bersuara.

Tapi bila sampai satu tahap kita dah TAMAK untuk bersuara. Semua benda kita nak takluk, kawal dan kuasai. Contoh terdekat, media arus perdana.

TV 1, TV 2, TV 3, TV8, NTV 7, TV 9, Utusan Malaysia, Berita Harian, Metro, The Stars, dan macam-macam lagi media-media yang popular dalam Malaysia ni. Semuanya dikuasai oleh kerajaan.

Jadi, mana pembangkang nak bersuara?

Internet.

Media yang masih belum dapat dikawal sepenuhnya oleh kerajaan. Internet digunakan sehabis baik sehingga mampu membuat tsunami dalam politik pada tahun 2008. Sangat cekap dan efisyen. Mana perginya media kerajaan yang dipungpang-pungpang?

Orang tamak selalu rugi.

Kita sembang pasal kerajaan dah, sekarang kita tengok ketamakkan parti-parti pembangkang. Sehingga saat ini post-post dari blog-blog pro PR ni semedang mengutuk usaha-usaha DSNR. Usaha-usaha dimaksudkan seperti BR1M, KR1M, spot R1M dan macam-macam lagi lah benda yang DSNR buat dengan mengutarakan idea 1 Malaysia.

Orang tak tahu bersyukur dengan apa yang ada. Tu tak kena, ni tak kena. Kalau hulur, ambik juga. Tak malu betul.

BR1M dibuat, katanya pancing undi. Ish! DSNR buat tu ikhlas nak tolong rakyat. Ni bukan melobi. Melobi tu bukan cara DSNR untuk pancing undi. Itu politik kotor. Guna duit untuk pancing undi. Rakyat tak pandang semua tu.

KR1M dibuat, katanya tu semua nak untungkan kroni. Kroni ke untungkan rakyat? Rakyat tu bukan kroni ke? Duit yang dibelanje kat kedai tu pusing balik kat rakyat. Hang pa memang tak tau bersyukuq. Tak ke fikir berapa ramai dapat manfaat dari tu?



Balik-balik rakyat jadi mangsa. Elok-elok benda tu dah ada, jadi takda. Maka kenalah dengan konsep yang dibincangkan dari tadi, "orang tamak selalu rugi".

0 expression:

Post a Comment