Monday 28 May 2012

Lagu ‘Bawaku pergi’ berpengaruh ke?


Beberapa minggu lepas negara kita telah dikecohkan dengan berita yang meimbulkan kontroversi yang sangat hangat.Berita pengharaman stesen radio tempatan menyiarkan lagu ‘Bawaku pergi’ nyanyian Zizan dan Kaka.
Ada khabar angin yang tidak pasti sahihnya memberitahu bahawa sepasang ibubapa membuat laporan bahawa anak diorang lari dari rumah sebab dengar lagu ni. Bila laporan ni sampai ke kementerian, terus kena ‘ban’ la lagu ni. Tapi masih je dengar lagu ni kat hot.fm. *mata keatas tangan ke dada*
Apa rasionalnya pengharaman lagu ni sebenarnya? Adakah ia boleh membantu menangani masalah sosial dalam kalangan remaja? Serius ke membantu? Atau semua ni berlaku sebab ada konspirasi untuk menjatuhkan Malique sebagai pengubah lagu tersebut?
Salah siapa sebenarnya masalah sosial remaja ni sebenarnya?
            Metaforanya kita boleh sifatkan sebagai anak-anak remaja ni seperti kain putih. Kain putih yang bersih. Tiada corak ataupun kotoran. Putih bersih seperti baru lepas dicuci dengan DAIA.
            Tapi, siapa pula yang mencorakkannya kalau bukan ibu bapa mereka? Dalam 24 jam kehidupan seorang remaja, berapa peratus masa dihabiskan dirumah bersama ibubapa berbanding di sekolah, bersama kawan-kawan dan mendengar lagu di radio atau melayari internet?
            Ibubapa memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak mereka. Jangan salahkan unsur-unsur luar jikalau anak itu perangai macam HANTU. Cermin diri tu. Apa silapnya didikan sampai jadi macam tu. Jangan main tuduh-tuduh sembarang.
            Kadang-kadang kita terlepas pandang kesilapan kita. Anak-anak perlukan perhatian. Mereka perlu bimbingan dan panduan untuk hidup dalam muka bumi ni. Didikan dari segi akademik sahaja tidak cukup. Kita didik dengan agama. Agama islam itu syumul. Cukup sempurna serba serbi.
            Tak payah kita salahkan lagu ni. Tak payah kita tuding jari ke siapa-siapa. Tak payah tak payah tak payah! Cermin diri tu dulu.

ps: Baru post bnd ni... Sepatutnya dah lama post.... :D

0 expression:

Post a Comment