Sunday 5 August 2012

MOY Publication Lanun?

Baru je baca satu isu. Bukan isu politik seperti sebelum-sebelum ni. Kali ni mengenai isu hakcipta.

Mesti korang pernah dengar MOY Publication. MOY dulu feymes dengan majalah lawak antarabangsa UJANG sewaktu ketika dahulu. Teringat masa kecik-kecik dulu, selalu kelepet majalah ni masa lawat abang sepupu sampai kena marah cilok sikit bawak balik rumah.

Tak kesahlah, tapi apa yang dikaborkan dalam blog kulupsakah.blogspot memberitahu bahawa ada karya yang diulang cetak oleh MOY ni menyingkirkan nama tuan punya idea asal. Ramai kartunis mengundur diri dari MOY atas sebab karya intelek mereka tidak di akreditasi dengan betul sewaktu dengannya.

Antara kartunis yang menerima nasib malang itu adalah Aie dan saudara Ibrahim Anon (Ujang).

Tak patut betul diorang buat macam ni kan. Makan rezeki haram je kerja. Dah jelas dan nyata makan duit haram. Patut karya dari MOY semakin suram nampaknya kini. Rata-rata orang tua-tua je beli Ujang dan anak-anak muda bertukar arah kepada sesuatu yang lebih santai dari majalah seperti novel grafik dan komik.



Ps: Aku tak baca UJANG sebab aku lebih berminat pasal game dan anime. Aku pilih GEMPAK sebab isi dia yang aku suka. UJANG masih ada peminat walaupun majalah TUA dan dah extablish lama dalam Malaysia. Aku rasa tak patut gila MOY buat macam tu.

Source from: Kulupsakah.blogspot

0 expression:

Post a Comment