Tuesday 19 March 2013

Isu isi kandungan dalam terbitan alternatif #1

Power kan tajuk entry kali ni?

Aku sedang buat kajian mengenai kesan isi kandungan buku terhadap pembaca. Ada pepatah mengatakan:

You are what you read
 Aku terfikir satu benda pasal ungkapan ni. Kalau kita baca buku masakan, kita pandai masak la kan? Kalau kita baca buku akademik, kita jadi ahli akademik la kan?

Kalau kita baca buku Rosmah, kita jadi ape?

#LawakHambar

Okay, tapi pointnya sekarang ni isi kandungan buku itu betul mempengaruhi pembaca? Kalau betul mempengaruhi, sejauh mana?

Masa belajar subjek Special Topics in Journalism oleh PM Roslena, dalam notes yang dia bagi ada satu benda yang menarik perhatian aku. Ada satu buku kat oversea cerita pasal cara-cara nak buat bom. Tak lama lepas tu, ada individu buat bom berdasarkan buku tu. Dia berjaya buka mata dunia pasal isu isi kandungan buku mempengaruhi pembaca.

Nampaknya kesan dia power kan?

Tapi kalau ikutkan buku arus perdana mengenai agama, nilai-nilai moral yang tinggi dan penekanan terhadap isu sosial yang negatif kurang dalam pasaran. Betul tidak?

Contohnya macam buku Alaf 21, Buku Prima, Jemari Seni, Kaki Novel, Penulis2u dam macam-macam lagi. Buku-buku dari penerbitan ini banyak berkisar mengenai nilai-nilai positif. Kadar jualan mereka pun boleh tahan power juga.

Persoalan yang aku nak timbulkan kat sini, kenapa masih ada juga sesetengah golongan melakukan kejahatan walaupun lambakan buku yang ada banyak nilai positif dalam pasaran?

Nampak tak?

Mulalah pencarian aku semester ini. InsyaAllah, progress akan aku update dalam blog ini.

0 expression:

Post a Comment